ABC ŚWIADOMEGO KLIENTA - Rozejście mięśnia prostego brzucha po porodzie - fitness Tychy - Warsztat formy

Nawigacja



ABC ŚWIADOMEGO KLIENTA - Rozejście mięśnia prostego brzucha po porodzie

ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA PO PORODZIE

 

Mięśnie brzucha zbudowane są z kilku warstw. Najgłębiej znajduje się mięsień poprzeczny  brzucha, który jest jak cylinder otaczający nasze trzewia. Następna warstwa, nieco po bokach to mięśnie skośne zewnętrzne i wewnętrzne łączące się powięziowo z kresą białą.  Najbardziej powierzchownie znajduje się mięsień prosty brzucha przedzielony na pół kresą białą- pasmem tkanki łącznej. To mięsień prosty brzucha tworzy wymarzony przez wszystkich „sześciopak”. 

      Podczas ciąży mięsień prosty wydłuża się i rozsuwa się na boki, kresa biała rozciąga się, aby zrobić w brzuchu miejsce dla rosnącego malucha. Czasem dochodzi do zbyt dużego rozejścia na boki i kresa biała zbyt mocno się rozciąga. W najgorszym wypadku następuje rozerwanie kresy białej. Po porodzie, jeśli rozejście nie było duże mięśnie wracają na swoje miejsce. Problem pojawia się wtedy, gdy rozejście nie zamyka się samoistnie. Brzuch wystaje wtedy mocniej do przodu, a w jego linii środkowej palcami można wyczuć spore rozejście. Prawidłowe napięcie mięśnia prostego brzucha jest ogromnie ważne. Zapewnia utrzymanie narządów jamy brzusznej na odpowiedniej wysokości, gwarantuje odpowiedni nacisk trzewi na okolicę lędźwiową, co zapobiega pogłębianiu lordozy lędźwiowej i utrwaleniu nieprawidłowej postawy ciała, a tym samym występowania przewlekłego bólu kręgosłupa. W skrajnych przypadkach prowadzi ono do przepukliny i wymaga interwencji chirurgicznej.

 

Aby sprawdzić czy problem Cię dotyczy wykonaj prosty test:

 

  • połóż się na macie, ugnij nogi w kolanach, odsłoń brzuch
  • zbliż do maty dół pleców, jedną rękę ułóż na brzuchu
  • unieś głowę do góry (możesz wspomóc się drugą ręką)
  • obserwuj i dotknij przestrzeń pomiędzy kością łonową, a mostkiem. Sprawdź ile palców w poprzek zmieści się w poprzek pomiędzy mięśnie proste brzucha. Zazwyczaj najszersze rozejście jest nad pępkiem.

 

Jeżeli w zagłębieniu mieści się maksymalnie 2 palce brzuch najprawdopodobniej sam wróci do stanu sprzed ciąży, 2.5-3 palce wskazana jest konsultacja lekarska i fizjoterapeutyczna. Przy zagłębieniu powyżej 4 palców konieczna konsultacja chirurgiczna oraz fizjoterapeuty, gdyż istnieje wysokie ryzyko powstania przepukliny.

 

Do powstania rozejścia kresy białej predysponują czynniki takie jak 

  • zbyt słabe lub zbyt mocne mięśnie brzucha przed ciążą
  • duże dziecko, duża ilość wód płodowych, ciąża mnoga, duży przyrost masy ciała w ciąży
  • otyłość
  • wiek kobiety powyżej 35 roku życia

Rozejście mięśnia prostego brzucha może wystąpić również u mężczyzn. Najczęściej wiąże się ono z otyłością typu androgenalnego ( tzw. brzuszek piwny). Przy takim gromadzeniu się tłuszczu ciśnienie w jamie brzusznej jest kilkukrotnie wyższe niż normalnie i trwa cały czas. Do rozejścia może dojść podczas kaszlu, kichnięcia, silnego parcia, podnoszenia ciężaru, albo nieprawidłowo wykonywanych ćwiczeń. 

 

Jeśli rozpoznasz u siebie objawy rozejścia zarówno w ciąży jak i po ciąży należy wprowadzić kilka nawyków, aby nie pogorszyć sytuacji:

  • W ciąży nie dźwigaj ciężkich przedmiotów, po porodzie staraj się to robić jak najrzadziej
  • Jeśli musisz coś dźwignąć( np. dziecko:)) rób to na wydechu i wciągniętym dolnym brzuchem. Kucnij a nie zginaj się w pół. 
  • Z pozycji leżenia na plecach wstawaj przez przetoczenie się na bok. 
  • Podczas kaszlu, kichania, parcia rękoma zbliż brzegi mięśnia prostego brzucha aby zmniejszyć rozejście
  • ogranicz ćwiczenia angażujące tłocznie brzuszną (brzuszki, brzuszki skośne, skłony, wznosy nóg) oraz skręty które angażują mięśnie skośne brzucha połączone powięziowo z kresą białą.
  • Pij dużo wody - tkanka łączna składa się w 70% z wody. Woda pomaga również unikać zaparć, częstych w czasie ciąży, a one są również jedną z przyczyn powstawania rozejścia. 
  • Nie stosuj pasów poporodowych - ściskają narządy i rozleniwiają mięśnie brzucha, a ich krótkotrwały efekt estetyczny nie jest wart szkód, które potrafią wyrządzić. Ich używanie prowadzi do dysfunkcji mięśni dna miednicy a w konsekwencji wysiłkowego nietrzymania moczu oraz wypadania narządów rodnych.

 

Jak sobie pomóc?

Bez względu na to czy zauważyłaś u siebie rozejście czy nie po ciąży nie zabieraj się od razu za intensywne ćwiczenia - szczególnie mięśni brzucha. Zadbaj o prawidłową postawę ciała, oraz mięśnie dna miednicy. Naucz się prawidłowo oddychać. zaktywizuj mięsień poprzeczny brzucha. Ogromnie istotny jest trening głębokich stabilizatorów postawy ciała. Jeśli nie jesteś pewna jak to wszystko zrobić przyda Ci się  konsultacja u fizjoterapeuty lub osteopaty znającego tematykę uroginekologiczną. W trakcie leczenia pomocny jest również kinesiotaping – z powodzeniem stosowany także w czasie ciąży zarówno w terapii mięśnia prostego brzucha jak i terapii bólu pleców.

 

 

 

Aby pomóc mięśniom prostym zbliżyć się do siebie wykonuj to proste ćwiczenie:

 

Połóż się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach. Skrzyżuj przedramiona na wysokości pępka i rękami obejmij brzuch z obu stron. Weź głęboki wdech i rozszerz żebra, a z wydechem unieś samą głowę i równocześnie obiema rękami zbliż mięśnie proste do linii środkowej ciała. Głowę unoś tylko do momentu w którym nie pojawia się uwypuklenie pomiędzy mięśniami prostymi. Całe ćwiczenie wykonuj 1-3 razy dziennie. 

 

Potraktuj temat poważnie. Rozstęp mięśnia prostego brzucha nie jest problemem wyłącznie estetycznym. Konsekwencje nieleczonego rozstępu wiążą się zarówno z przepuklinami jak i poważnymi problemami z kręgosłupem. 

 

autor: Magdalena Miśka, fizjoterapeutka 

 

 

 

 

 
Powrót do listy

W celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną, używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na ich stosowanie. Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików cookies.
multi sport ok system OBSŁUGUJEMY KARTY
Projekt i realizacja: strony www katowice